Joc, joacă, jocuri: implică-ți copilul să ia decizii

Povești inventate, super-eroi care pot rezolva orice, multe întrebări curioase, lego în toată sufrageria. Ohooo, câte nu fac cei mici prin care arată ce le place și ce-și doresc. Nu există rețeta perfectă în creșterea copilului, dar există lucruri pe care orice părinte le poate face pentru a ajuta la dezvoltarea celui mic. De exemplu, pot petrece timp împreună cu el și îi pot oferi șansa de a alege zi de zi, fără a decide în locul lui. Dacă în articolul anterior aflam de la Andreea Biji, psiholog Salvați Copiii România, cum contribuie spațiul de joacă la responsabilitatea celui mic, acum e timpul să descoperim cum învață copiii să aleagă. Cu iubire și răbdare, totul se exersează! 

Cât de departe pot ajunge copiii cu poveștile pe care le creează în jurul jocurilor inventate de ei?

Foarte departe. Atâta timp cât realitatea nu este confundată cu imaginația, poveștile create de ei au un rol major în dezvoltare. În povești sunt stăpânii acelui univers pe care îl pot controla cum doresc, personajele și acțiunile lor sunt în acord cu interesele și plăcerile lor. Poveștile au de multe ori rolul de înțelegere a unor situații, a funcționării lor, sub forma unui joc pe care copilul îl poate conduce și rezolva.

Cât de complexe pot fi creațiile minții lor?

Depinde de nivelul intelectual și stimularea pe care au primit-o din mediul exterior, experiențele și situațiile la care au fost expuși până la vârsta respectivă.

Un nivel intelectual bun și o experiență stimulativă adecvată susțin creații mai complexe în povești și joc – cu detalii mai multe, scene ample, personaje multiple sau cu multe calități, intriga mai diversă etc.

Câtă vreme ar putea rămâne un copil interesat/captivat/stimulat de un decor, scenariu sau joc creat de el?

În funcție de vârstă, copilul își poate menține atenția într-o activitate între câteva minute la vârsta de 4 ani până la 15-40 minute după vârsta de 7-8 ani. Concentrarea atenției depinde și de modul de joacă (individual sau grup, timpul crescând dacă e o activitate de grup sau este o activitate încurajată de adulți).

Ce tip de activități îi poate ajuta pe cei mici să își dezvolte capacitatea de a lua decizii?

Activitățile zilnice, prezente în rutinele copilului, în care acesta este solicitat să ia decizii, în funcție de vârsta și capacitatea lui de înțelegere. De exemplu, alegerea unei fructe la gustare, dintre mai multe posibile, alegerea meniului pentru mic dejun/prânz sau cină, alegerea locului de joacă (în parc sau plimbare cu bicicleta), alegerea unei jucării unice cu care iese afară, alegerea hainelor din două opțiuni disponibile, în acord cu vremea, decizia de a respecta o ordine în acțiunile pe care le face (mai întâi mergem la cumpărături și apoi mergem în parc sau mergem acum în parc și apoi la cumpărături), decizia de a vizita un prieten sau altul etc.

Important este ca adultul să ofere copilului șansa de a alege și nu de a decide în locul lui. Și asta se exersează cu decizii simple, zi de zi.

Ce tip de activități îi poate încuraja pe cei mici să își manifeste potențialul creativ?

De la desen, pictură modelaj în plastilină, lut, până la construcții, lego, instrumente muzicale, deci ceea ce poate face în mod direct, poate experimenta cu mâinile lui.

Revenim și cu alte idei. Sperăm să vă fie de folos. Și ne revedem la joacă!

Comentarii

" was added to wishlist