Spațiul lui de joacă: locul perfect unde învață să fie responsabil

Când era mic, Luca meșterea ore întregi la omuleți și mașinuțe din LEGO (pe care Rareș și Mihaela aveau grijă să nu le strice). Uneori cele mai mici piese mai dispăreau sub pernă, sub covor sau sub calorifer.  Alteori, mutau mașinuțele de colo colo când făceau curat. Sau așteptau ele sfioase să fie construite până la capăt în familie. Așa părinții lui Luca au văzut cât de importantă e joaca lui și, mai ales, spațiul lui de joacă. Mai nou, au discutat despre importanța spațiului personal ca parte a dezvoltării copiilor cu Andreea Biji, psiholog Salvați Copiii România – și vă invităm să citiți mai departe dialogul lor. Vă promitem că veți afla lucruri foarte utile despre spațiul copilului, responsabilitate, autonomie și independența lui.

Ce tip de responsabilități și în ce cantitate își poate asuma un copil preșcolar? Dar un școlar? Cum îi putem ajuta să devină responsabili?

În funcție de vârstă, copiii își pot asuma de la sarcini simple la unele complexe. Mic-simplu, mai mare-mai complex. Dezvoltarea copilului pe etape de vârstă este cea care susține executarea acțiunilor, asimilarea sarcinilor și a responsabilităților. Când ne referim la dezvoltare vorbim despre inteligență și motricitate care formează punctul de plecare și solul pentru întelegerea unor instrucțiuni și efectuarea unor acțiuni.

Responsabilitățile se deprind, de către copii, prin înțelegerea instrucțiunilor date de către adulți și efectuarea repetată a unor acțiuni, cu sprijinul adulților.

Așadar ne vom referi la două aspecte care nu pot fi luate separat ci doar împreună, în relație directă: dezvoltarea intelectuală și motrică a copilului, în funcție de vârstă și modul în care adultul oferă instrucțiuni și suport pentru derularea unor acțiuni și a modului în care acesta oferă un model (de cele mai multe ori copiii nu fac ce aud ci ceea ce văd).

Responsabilitățile sunt, de fapt, rutine de viață. Ele sunt asimilate ca o joacă inițial continuându-se apoi ca obișnuințe de viață. Ele nu vor fi menite niciodată ca pedepse, acțiuni făcute pentru adult și nu vor încălca alte activițăți, mai ales cele de joacă. Menționez acest aspect deoarece deseori copiii sunt solicitați să efectueaze anumite acțiuni ca formă de pedeapsă și ajung la repulsie în cazul unor rutine care le dezvoltă capacitatea de organizare și autonomia (de exemplu- azi faci curat în cameră dacă esti nepoliticos sau dacă ai luat nota mică duci gunoiul toată săptămâna sau te speli singur pentru ca m-ai supărat).

Rutinele numite responsabilități se mențin prin observarea permanentă a acestora, din partea adulților și prin lauda constantă a adultului față de copil, ceea ce duce la întărirea comportamentelor dorite din partea celui mic.

Cât de important este pentru copil să aibă un SPAȚIU AL LUI și să se ocupe de unul singur sau cu puțin ajutor din partea adulților de organizarea obiectelor aflate în el? Cum îl poate ajuta acest lucru? Ce abilități își poate antrena/activa/potența în acest fel/proces?

Copiii au nevoie să își creeze spațiile lor personale, singuri, în mod natural, firesc, ca parte a dezvoltării lor. Aceste spații pot fi mai mici sau mai mari (de la un colț de cameră la o cameră mare, un cort, o grădină etc).

Prin crearea și dezvoltarea acestor spații, copiii își dezvoltă abilitatea de a duce lucrurile la capăt – de a ordona lucrurile, de a le pune la loc, de a decide cum fac organizarea, de a îngriji spațiul lor, de a avea o posesiune și a fi responsabili de organizarea ei.

Este obligatoriu ca acest spațiu să fie o cameră, propriu zisă, sau poate fi vorba de o zonă dintr-un spațiu pe care îl împarte și cu alții?

Poate fi orice, de la un colt de masă, un cort improvizat în mijlocul camerei, la o cameră individuală sau împărțită cu un frate, un cort în grădină, o parte din curte etc. Cu ajutorul adulților copilul învață că este parte a unui sistem mai amplu format din oameni și obiecte, învață care sunt limitele față de alții, cum să își gestioneze resursele, cum să facă lucrurile funcționale, ce reguli asigură o bună funcționare a spațiului așa cum iși dorește etc.

Bineînțeles că interviul a continuat. Vă dați seama că vom publica mai departe și celelalte părți. 🙂 Și dacă vreți, până atunci puteți scrie aici în comentarii cum este spațiul de joacă la voi în familie.

Comentarii

" was added to wishlist